DEFECTELE SI TEHNOLOGIA DE RECONDITIONARE A AMBREIAJULUI

 

Discul condus . La discul condus al ambreiajului GFX 310 KZ utilizat la automobilele ROMAN pot apărea următoarele defecte : uzura garniturilor de frecare , deformarea discului , uzura găurilor pentru niturile garniturilor de frecare si uzura găurilor pentru bolţurile distanţiere .
Uzura garniturilor de frecare se stabileşte prin măsurarea cu sublerul;garniturile uzate se inlocuieasc.
Deformarea discului se stabileşte prin măsurarea bătăii frontale cu comparatorul: daca discul e deformat , se strunjeşte garnitura de frecare pe adâncimea de maximum 1 mm .
Uzura găurilor pentru niturile garniturilor de frecare se stabileşte cu ajutorul unui calibru –tampon iar înlăturarea defectului se face prin introducerea unor nituri noi , care se refulează pana la umplerea găurilor .
In cazul uzurii găurilor pentru bolţurilor distanţiere , se alezează cu un alezor si se introduc bolţuri distanţiere majorate .
Discul condus se rebutează daca prezintă : fisuri , rupturi ,ruperea a mai mult de doua arcuri de presiune sau a mai mult de trei arcuri ale butucului .
Discul de presiune (fig.13.19). Pot apărea următoarele defecte : rizuri pe suprafaţa de lucru , deformarea discului , uzura sau deteriorarea locaşului pârghie , uzura găurilor pentru bolţul suportului , uzura suparfetelor laterale de ghidare in carcasa , sparturi ale urechilor ghidajelor si bosajelor de centrare a arcurilor .Rizurile pe suprafaţa de lucru sau deformarea discului se pot stabili vizual , iar uzura prin măsurarea cu şublerul sau ,in caz de uzura neuniforma , cu comparatorul . Abaterea maxima admisa de la plancitate este de 0,1 mm.Aceste defecte se elimina prin strunjirea suprafeţei de lucru a discului respectând cota minima admisa.Deteriorarea locaşului pârghiei se constata vizual , iar uzura prin măsurarea cu şublerul. Recondiţionarea consta in frezarea locaşului la cota maxima admisa si folosirea a doua şaibe compensatoare cu grosimea de 0,700-0,775mm .Uzura găurilor pentru bolţul suportului se măsoară cu un calibru-tampon . Aceste defecte se elimina prin alezarea locaşului si folosirea de bolţ majorat.Uzura suprafeţelor laterale de ghidare in carcasa se măsoară cu şublerul ; suprafeţele uzate se încărca cu sudura oxiacetilenica , apoi se ajustează prin frezare la cota nominala .Spărturile si rupturile urechilor ghidajelor si bosajelor de centrare a arcurilor se stabilesc vizual , iar recondiţionarea consta din sudura oxiacetilenica , urmata de ajustare la nivelul materialului de baza.Discul de presiune se rebutează :când rizurile sau crăpăturile suprafeţelor de lucru nu dispar prin strunjire pana la cota minima ; in cazul spărturilor sau rupturii ce afectează corpul discului.Pârghiile de declupare (fig.13.20). Pot apărea următoarele defecte : uzura suprafeţei de acţionare , uzura locaşurilor pentru bolţurile de ghidare , uzura suprafeţelor laterale in zona de contact .Suprafaţa de acţionarea uzata se reconditioneaza prin încărcare cu sudura electrica si se rectifica la cota nominala .
Uzura locaşurilor pentru bolţurile de ghidare se stabileşte vizual si se măsoară cu un calibru-tampon.Recondiţionarea consta in alezarea si folosirea de bolţuri majorate .Uzura suprafeţelor laterale in zona de contact se măsoară cu şublerul ; recondiţionarea consta in frezarea ambelor suprafeţe , respectând cota minima de 12,900 mm si folosirea a doua şaibe compensatoare cu grosimea de 0,500-0,525 mm.Parghiile de decuplare se rebutează daca prezintă : fisuri , sparturi ale corpului tijei, indiferent de mărime si poziţie.
Furca de decuplare . La furca de decuplare (fig.13.21.) pot apărea următoarele defecte : uzura locaşului sferic pentru bolţul cu cap sferic , uzura locaşului sferic pentru tija de comanda , uzura suprafeţei de fixare a manşonului de decuplare , deteriorarea găurilor pentru şuruburile de fixare a manşonului de declupare .

 

Uzura locaşului pentru bolţuri cu cap sferic se constata vizual si se măsoară cu un calibru vergia . Recondiţionarea consta dintr-o rectificare sferica a locaşului la cota de reparaţie , folosindu-se bolţ sferic la cota majorata .

Uzura locaşului sferic pentru tija de comanda se constata vizual si se determina cu un calibru vergia . Recondiţionarea consta in rectificarea sferica a locaşului la cota de reparaţii folosindu-se tija de comanda recondiţionata la cota majorata .

Uzura suprafeţei de fixare a manşonului de declupare se măsoară cu un calibru-tampon ; recondiţionarea consta in rectificarea plana a ambelor suprafeţe si folosirea a doua şaibe compensatoare .
Deteriorarea filetului găurilor pentru şuruburile de fixare a manşonului de declupare se controlează cu un şablon . Recondiţionarea consta in lărgirea si găurirea la cota 6,500 si filetarea la cota majorata M 8 x 1,25 .

Furca de decuplare se rebutează când prezintă rupturi ale braţelor pârghiei si fisuri sau rupturi ale corpului pârghie .

Carcasa ambreiajului (fig.13.22.). Pot apărea următoarele defecte : fisuri , crăpături , rupturi , uzura găuri de centrare si abaterea de al planeitate a suprafeţei de aşezare .

Carcasa cu fisuri ,crăpături sau rituri se reconditioneaza limitându-se fisurile sau crăpăturile , prin executarea unor găuri cu diametru de 3 mm , la distanta de 10-15 mm de capetele fisurilor , pe o adâncime de 4-5 mm ; urmează apoi o sudare oxiacetilenica si ajustare prin pilire si frezare pana la nivelul materialului de baza .

Uzura găurii de centrare se constata prin verificare cu un calibru-tampon ; recondiţionarea consta in majorarea prin găurire la 19 mm si alezarea la cota 19,000-19,018 mm si folosirea unui ştift de centrare la cota corespunzătoare .

Abaterea de la planeitate a suprafeţei de aşezare mai mare de 0,08 mm se reconditioneaza prin strunjirea suprafeţei de aşezare , pe adâncimea de maxim 0,500 mm fara a depasi insa cota de 179,5 mm .

Carcasa ambreiajului se rebutează daca prezintă rupturi sau sparturi cu o lungime pe contur mai mare de 100 mm si care cuprind mai mult de doua găuri de prindere ,fisuri si crăpături care traversează doua sau mai multe găuri .
Verificarea ambreiajului sau a pârtilor componente ale acestuia se face la demontarea completa sau in cazul in care se repara sau se inlocuieste un organ defect .

Leave a comment