Diesel engine control

CONTROLUL MOTORULUI DIESEL

Inainte sa va jucati sau editati harti din calculatorul de motor al unei masini(ECU)
cititi acest ghid pentru a intelege ce trebuie sa faceti.

DESPRE CALCULATORUL DE MOTOR DIESEL.

Pentru a controla un motor diesel, trebuie să stiti/controlați:

Cantitatea injectată de combustibil (IQ)

Inceputul injecției de combustibil (SOI)

Durata injecției de combustibil

Pentru a controla injecția de combustibil, trebuie să cunoastem cât aer intra în motor și viteza motorului.

  1. Debimetrul (MAF)
  2. Cantitate injectată de combustibil
  3. Inceputul injecției de combustibil
  4. Durata injecției de combustibil
  5. Turația motorului (rpm)

Luam ca ex. un motor de Audi A4 1.9TDI AWX (1896cmc,96kw,4cyl.)

Calculul este foarte usor,capacitatea(1896cmc) impartit la numarul de cilindri(4) este egal cu volumul unui cilindru(474mg/str),cu alte cuvinte cantitatea maxima de aer si combustibil admisa de un cilindru este de 474.

FUEL REQUEST(DRIVER WISH)

Cerere de combustibil este in functie de pedala de acceleratie care trimite un semnal catre EDC cat la suta este apasata,masurarea se face de la 0% pana 100%.

In functie de pedala de acceleratie ca este 0% 30% 100% sau oricare alta valoare,fiecarei valori in este asociata o valoare specifica ptr. maf,cantitate injectie,inceput injectie si durata injectie…acceleratia mapata la o valoare specifica.

CAT COMBUSTIBIL TREBUIE INJECTAT

In functie de aerul care intra in motor ECU stie cat combustibil trebuie injectat,dar treaba se complica un pic,aerul este un gaz…corect…densitatea aerului poate varia in functie de altitudine.

Calculele sa fie cat mai usoare presupune ca densitatea aereului este de 1mg/cm3,atunci avem asa: stim ca cilindru nostru este de 474cm3,deci va contine 474 x 1,deci fiecare cursa a pistonului va aspira 474mg de aer(474mg/str).

Acum ca stim cantitatea de aer care intra in motor putem afla cat combustibil trebuie injectat.

CANTITATEA INJECTATA(I.Q)

Cilindrul nostru are 474mg de aer,ptr.ca amestecul sa fie ideal la 14,6mg de aer avem 1mg de combustibil….daca impartim 474/14,6=32,4mg de combustibil pe cursa maxim ideal.

Daca injectoarele injecteaza mai mult de 32,4mg/str combustibilul nu va arde si va da cu fum negru,aici este limita de fum(smoke limit).

Cantitatea de injectie este controlata de o harta din ECU numita Driver Wish,dar aici vorbim doar de cantitate de injectie.

INCEPUTUL INJECTIEI(SOI)

Inceputul injectiei se masoara in grade de rotatii ale vibrochenului iar punctul ideal de injectare combustibil este cand ambele supape sunt inchise si aerul este comprimat la maxim,acest punct se numeste TDC(Top dead center)

Avem o cantitate de combustibil(I.Q) stabilita ce va fi injectată pentru o perioadă corectă de timp (DURATION), începând exact la timp. (Start Of Injection)

Leave a comment